Trial and error: 5 redenen waarom falen op de werkvloer niet erg is

Als werknemer (zoals een ontwikkelaar) moet je wel beetje perfectionistisch zijn. Je doet gedetailleerd werk waarbij de kleinste veranderingen grootse gevolgen kunnen hebben. Daarnaast werk je in de meeste bedrijven heel zelfstandig. Jij bent de enige die kan wat jij kan, dus moet je soms ook in je eentje doorslaggevende beslissingen maken. Grote kans dat er wel eens iets fout gaat. Veel werknemers ervaren hierdoor veel stress en dit kan zelfs leiden tot een burn-out. Dit zijn 5 redenen waarom falen op de werkvloer absoluut niet erg is. In tegendeel zelfs!

1. Fouten maken is menselijk

Laten we realistisch zijn: iedereen maakt fouten. Dit is nou eenmaal menselijk. Er zijn veel werknemers met een angst om te falen, of het nou gaat om een heel project dat mislukt of een verspreking bij een presentatie. Maar de kans is nou eenmaal best groot dat je niet alles in één keer goed doet. Falen is dus niet erg, het geeft alleen maar aan dat ook jij een mens bent en geen robot. Accepteer daarom dat je fouten maakt. Het is belangrijker hoe je er mee om gaat, er van leert en het de volgende keer beter doet.

2. Je leert van je fouten

Dit is natuurlijk een enorm cliché, maar het is dan ook enorm waar. Wist je bijvoorbeeld dat het manuscript voor Harry Potter eerst bij tientallen uitgevers geweigerd is voordat J.K. Rowling de kans kreeg om er een boek van te maken? Iedere keer dat het verhaal werd afgekeurd, zorgde ze dat ze het weer herschreef en uiteindelijk heeft dat haar gemaakt tot een van de grootste schrijfsters van Engeland. Zet de informatie dat iets op een bepaalde manier niet goed werkt dus om in informatie die je kan helpen om ervoor te zorgen dat het de volgende keer wel werkt!

3. Falen vergroot je kennis en ervaring

Tuurlijk voelt het als een tegenslag als er iets niet helemaal gaat zoals jij het graag zou zien. Maar uiteindelijk krijg je daardoor wel steeds meer kennis en ervaring. Als je alles altijd maar in één keer goed doet, ken je uiteindelijk ook maar één manier om iets te doen. Er is dan minder behoefte aan zelfreflectie en op die manier kun je jezelf ook moeilijk verbeteren. Wanneer je af en toe een foutje maakt en dan ook bij jezelf nagaat wat je anders had kunnen doen, vergroot je alleen maar je kennis.

4. Falen geeft je motivatie

Wanneer jouw project niet meteen in een keer lukt, kan dat jouw motivatie ook juist vergroten. Je kan ervan balen dat het niet in een keer goed is gegaan maar dat kan er voor zorgen dat je alleen maar meer gedreven bent om ervoor te zorgen dat het de tweede keer wel goed gaat. Wanneer je de eerste keer faalt, kan het uiteindelijk  toch behalen van jouw doel voelen als een grotere overwinning. Hier ga je je natuurlijk vol voor inzetten.

5. Het zorgt ervoor dat succes meer gewaardeerd wordt

Als alles altijd in één keer goed zou gaan, is dat de nieuwe standaard. Dan wordt er dus ook altijd vanuit gegaan dat jij je werk perfect uitvoert en wordt dit helemaal niet meer opgemerkt. Als je af en toe eens een foutje maakt kunnen jouw collega’s je feedback geven wanneer je iets minder goed doet, maar ook complimenteren als je je werk wel uitmuntend hebt uitgevoerd. En complimentjes zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Balen hoeft dus niet

Vooruit, mocht jouw project niet direct helemaal werken zoals je het voor je had gezien, dan mag je daar best eventjes de smoor in hebben. Maar daarna kan je het maar beter zo snel mogelijk weer loslaten en aan de slag gaan om te laten zien dat je het wel kan!

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Ilse van der Wal van Bonque, Content Marketeer.